Stratégiu ESG vnímame, ako určujúci faktor etického statusu našej spoločnosti. Pri tvorbe ESG programu spoločnosti M-MARKET, a.s. sme navrhli harmonogram činností, ktoré sme rozdelili do 3 samostatných zložiek projektu:
Uhlíková neutralita je výsledkom znižovania skleníkových plynov generovaných spoločnosťou. Tie sa vyjadrujú aj ako ekvivalent „uhlíkovej stopy“, čiže objemu emisií za rok generovaných osobou, organizáciou, budovou atď.. V kontexte stratégie ESG je poznanie uhlíkovej stopy rovnako dôležité, ako poznanie výdavkov organizácie. Základom je identifikácia zdrojov záťaže tzv. uhlíkové emisné „hotspoty“, nasleduje výpočet uhlíkovej stopy a prijatie cieľov pre klesajúci trend. Ak sa pokles nezabezpečí, nasledujú nápravné opatrenia.
ESG stratégia v „sociálnej“ oblasti ukazuje, ako spoločnosť rieši sociálne a zamestnanecké problémy a aké ciele si stanovila na zvýšenie sociálnej rovnosti. Sociálny aspekt tejto stratégie vnímame v členení do nasledujúcich oblastí.
Na vzťahy spoločnosti so zamestnancami, ale aj dodávateľmi a zákazníkmi sa dá pozerať cez kvantitatívnu optiku. Sú napr. mzdy, v súlade s odvetvím? Pracujú zamestnanci radi a aká vysoká je fluktuácia zamestnancov? Ako vnímajú dodávatelia a zákazníci spoluprácu so spoločnosťou a budú aj naďalej podporovať toto podnikanie? Uvedomujeme si, že spôsob, akým podnik zaobchádza so zamestnancami, ovplyvňuje udržanie zamestnancov a produktivitu. V našej spoločnosti chápeme, že vzťahy spoločnosti s väčším spoločenským kruhom, vrátane zákazníkov a dodávateľov, majú aj priamy finančný prínos.
Komunitné vzťahy sa týkajú toho, ako naša spoločnosť prospieva alebo poškodzuje okolitú komunitu. Sme lokálne regionálne zmeraná spoločnosť. Merateľné aspekty sú napríklad nábory v rámci komunity, filantropia a miestne zdroje. Environmentálny aspekt ESG má tiež silný lokálny prierez, pretože obchodné praktiky môžu ovplyvniť miestne komunitné prostredie. V širšom zmysle sú ľudské práva základným pilierom sociálneho hodnotenia.
Rodová diverzita zlepšuje riadenie spoločnosti, priťahovanie talentov a rozvoj ľudského kapitálu – čo sú všetko dôležité faktory podporujúce dlhodobú konkurencieschopnosť. Sme zástancom tézy, že firemné politiky podporujúce rodovú diverzitu sú odrazom dobre riadenej spoločnosti, ktorá si uvedomuje hodnotu diverzity pri stimulácii kreativity a zvyšovaní produktivity spolu s blahobytom zamestnancov.
Sme svedkami skutočnosti, že finančné inštitúcie aj obchodný partneri sa čoraz viac zaujímajú o integritu riadenia a štruktúry našej spoločnosti. Kľúčové „G“ faktory, ako diverzita predstavenstva, platy vedúcich pracovníkov, finančné procesy, konkurenčná spravodlivosť, protikorupčné praktiky a podnikateľská etika vystupujú do popredia ako nikdy predtým.
Sme presvedčení, že spoločnosť, ktorá ignoruje slabé miesta v riadení, obmedzuje svoj vlastný potenciál. Prípadné škody na trhoch, investoroch a vlastnej pracovnej sile môžu byť katastrofálne. Udržiavanie rovnováhy medzi zodpovedným riadením a zdravou ziskovosťou si vyžaduje ostražitosť, pokiaľ ide o kľúčové faktory popísané vyššie. Preto sme sa rozhodli pomocou princípov stratégie ESG riešiť aj tak výsostnú oblasť, akou je riadenie a rozhodovanie firmy a implementovať princípy zodpovedného riadenia.